torsdag 26 april 2012

Skam över mig

Jag har en liten Battlefieldbaby - en server, och den är min. Jag har haft den sedan Rent-a-server kom för en månad sedan, och den heter "en svensk j@<1a server". För att det är så svårt ibland att hitta en svensk jävla server, om man vill prata obehindrat med folk. Där spelar jag de kartor jag vill, med det antal tickets jag vill, med vem jag vill. Bete dig som ett arsle och du är ute, hejdå. Jag är admin. Jag är Gud.

Men just nu är jag en mycket nedslagen och skamsen gud. Ni förstår, jag känner ett märkligt ansvar för den här servern och de som spelar där. Under den tid som servern funnits har den fått en hel del stammisar som man börjar känna igen och trivas med. Och jag vill att folk ska trivas. Jag vill att folk ska tävla, PTFO, och jag vill inte se någon hänga i deployment och stat-padda. Och jag vill fan inte att folk ska fuska. Som ni fattat av tidigare inlägg är jag ingen anhängare av förbud. Min inställning är att alla ska spela för att vinna, med de medel som spelet tillhandahåller och avser att tillhandahålla. USAS med frags må ha varit ett monster, men den var där och fri för alla att använda. Jag har inte haft några vapen- eller andra restriktioner på min server och tycker det är tråkigt med sånt. Det gäller förstås inte hacks och glitchar, men det brukar inte vara något problem när man spelar på PS3:an.

Men nu har jag satt upp min första restriktion. Det är så efter patchen, att om du har ett assault rifle utrustat med heavy barrel, och du kör m26 på underslung rail, då kommer varje pellet från m26 att göra den skada som ett enda skott från ditt assault rifle gör. Det blir 408 i skada varje gång om du har en G3A3. Det är en bugg, och helt vansinnigt, för det ger en OHK på avsevärda avstånd. Så därför har jag nu servermeddelandet: "using the bugged m26 MASS/DART with heavy barrel =kick/ban and a nasty curse on your analog parts". Och jag har inte sett mycket av den, folk på servern verkar respektera regeln och annars är det hejdå.

Ok. Bra. Men, säger ni nu, du skrev att du var nedslagen och skamsen?

Jo, så här ligger det till: Igår blev deadie dödad av en MASS, av en spelare som hette Mightymus78. Nå, deadie kunde inte se på killcamen vad han hade för attachments på sitt assault rifle, så jag rände efter honom, dödade honom, deadie plockade upp hans kit, jag bytte lag och deadie dödade mig med det för att kolla. Ja, det verkar kanske krångligt, men se det som att er hängivne admin var redo att dö för att vara säker. Och Mightymus78:s kit var helt legit, ingen heavy barrel. Jag var himla nöjd med det, för han hade spelat rundan innan och var en bra spelare som jag ville inte bli av med. Han och hans polare nippe75 dödade mig som fan på Grand Bazaar – och jag är lite av en masochist, jag gillar sånt även om jag svär som en full sjöman med tourettes när jag ger någon en nemesis ribbon. All well and dandy.

Men så kommer ett mess från Mightymus78. "ban Sternobyl, he uses bugged mass!"

Fan, tänker jag då. För Sternobyl har hängt på servern sedan dag ett och han är såvitt jag sett en schysst spelare. Han spelar med Stiff-Reason, en rätt trevlig göteborgare som hamnade i min squad en gång när jag när jag balanserade om lagen (gör jag extremt sällan, men om man är typ 12 örnar mot 4 rank 8-14 är spelet inte roligt för någon.)

Så vi snackade med Sternobyl. Han låg vid det laget etta i vårt lag med 55 kills. Man kan lugnt säga att MASS:en funkade för honom… Han sade att han inte fattat hur det funkade med kombon, och jag antar att det är många som inte känner till buggen och inte begriper att man inte behöver göra något, M26:an är buggad som den är just nu. Jag har själv använt den och bara plöjt genom folk, innan jag fattade att något blivit fel. Man kan tycka att servermeddelandet är en fet heads-up, men vad vet jag. Men Sternobyl var inte ett arsle om saken, han bara lät uppriktigt förvånad och tog bort den på en gång, och jag har inte på de timmar jag sett honom på servern sett honom köra fult eller ens rocka en frag-USAS. Så Sternobyl hade tur, och jag har en soft spot för stammisar.

Och nu är allt INTE well and dandy. Jag plågades av sjukt dåligt samvete igår gentemot de i andra laget som dödats av hans MASS när JAG specifikt FÖRBJUDIT den. Jag hade svåra skuldkänslor för att Mightymus78 faktiskt uppmärksammade mig på detta, och vad hade han för det? Ingenting, det är vad. Skam över mig och skam över min server. Jag typ vred mig av olust i soffan och klagade så mycket på mitt eget beslut att deadie började skratta åt mig och fråga om jag ville banna Sternobyl i efterhand? Och det tänker jag ju inte göra, eftersom han inte varit ett arsle, vad jag vet, och man kan liksom inte ändra sig hur många gånger som helst. ”Jaha”, säger deadie, ”admin from hell, du får väl nästa gång bara banna rakt av. Det är bara ett spel, gör som du vill.”

Och ni vet vad jag säger om det. DET ÄR INTE BARA ETT SPEL. En aktivitet man lagt över 400 timmar på är inte "bara" något alls. Och problemet är ju att jag gör som jag vill. Nästan. Inte ens en hängiven admin kan äta kakan och ha den kvar. Och vad är en admin värd om man inte är rättvis och håller ordning?

Så Mightymus78, jag är skyldig dig en ban. Eller åtminstone en kick. Om du någonsin återkommer till en svensk j@<1a server, säg bara namnet och han är borta.
Stal han din tank? Hejdå.
Dödade dig lite för ofta? So long, sucker.
Gav dig ingen ammo? You have been kicked by admin.

Jag är Gud, och jag hör bön. Oftast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar