tisdag 10 april 2012

Noobfrågor del 1: Stats och vad de säger om dig.

Som sagt, jag är ny i den här fps-grejen. Men efter sisådär 380 timmar i det här spelet och ansenlig tid på spelforumen tycker jag att jag börjat få en uppfattning om vad det handlar om. Spelet är fantastiskt. Men det verkar finnas en hel massa koder och förväntningar i den här kulturen som förvirrar mig, och jag har några frågor som mer erfarna fps:are kanske kan besvara. Därav kategorin Noobfrågor. Min första fråga gäller stats.

Jag har märkt att på forumen sker diskussioner efter en viss ritual. Någon säger sin åsikt om ett vapen eller en strategi och någon svarar genom att anmärka på att den första personen inte ska uttala sig, för han har under 2000 revives trots att han har tre assault service stars. Den första personen svarar att han minsann inte väcker folk i korseld och den som klagade ska inte säga något för hans näst mest använda vapen är en USAS. En tredje person svarar på det första inlägget, men avslutar med att hans kdr äger ut samtliga tidigare deltagare i diskussionen och därför kan ingen motsäga hans analys av frågan.

Min fråga blir naturligtvis: Om mina stats är bättre än dina, har jag alltid rätt? Är det anledningen till varför man ska förbättra sina stats, för att alla förväntas vika sig för den som har den högsta kdr:en? Och är det i så fall en vettig konvention? För uppenbarligen kan vilken osympatisk idiot som helst, utan känsla för humor, estetik eller social interaktion men med välkoordinerade tummar och inget jobb att gå till, ha absurt hög kdr och spm. Jag skulle inte spela med den killen, eller vilja låta den killen ha något som helst inflytande över vad spelet ska vara eller hur andra ska spela. Men som jag sade: Jag är nooben, vad vet jag?

Så, frågan lyder: när är mina stats tillräckligt bra för att jag ska få tycka något om saker?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar